Oricine îsi doreste ca la un moment dat sa devina propriul sef si sa lucreze pentru afacerea lui. În România, birocratia de afaceri este adesea obositoare, dar fara o societate legal înfiintata nu poti realiza prea multe lucruri. Asadar, înainte de orice decizie cu privire la înfiintarea unei firme proprii, este importanta:
- Întocmirea unui plan de afaceri;
- Stabilirea realista a bugetului si a cheltuielilor necesare;
- Apelarea la specialisti pentru o îndrumare eficienta privind întregul proces.
Pentru a desfasura constant o activitate economica, legislatia din România impune înregistrarea si organizarea unei forme juridice. Sunt mai multe categorii de firme, dar cea mai cunoscuta si accesibila este “societatea cu raspundere limitata” sau pe scurt SRL.
Ce reprezinta SRL-ul?
Un SRL este o persoana juridica cu drepturi si obligatii. Aceasta reprezinta compania unde fondatorii detin o raspundere redusa în raport cu terti, potrivit capitalului social de start al firmei, al carui valoare minima este de 200 de lei.
Un SRL poate fi înfiintat în orice arie de activitate, mai exact nu este supus restrictiilor. Pentru buna functionare a unui SRL este nevoie doar de colaborarea cu un contabil, cel putin în perioada de început a societatii.
În cele mai multe cazuri, antreprenorii aleg înfiintarea unei firme tip SRL (Societate cu Raspundere Limitata), aceasta fiind cea mai raspândita forma de organizare a firmelor din tara noastra.
Societatea cu Raspundere Limitata reprezinta o forma juridica avantajoasa si este ideala pentru asociati datorita sigurantei furnizate. SRL-ul ramâne modalitatea financiara cea mai convenabila de a-ti înfiinta o societate.
Cât costa înfiintarea unei societati cu raspundere limitata în 2020?
În prezent, costurile privind înfiintarea unui SRL sunt destul de reduse datorita eliminarii mai multor taxe de catre Oficiul National al Registrului Comertului. Principalele costuri necesare pentru înfiintarea unui SRL, în 2020 sunt urmatoarele:
⮚ Capitalul social: valoarea sa începe de la suma de 200 de lei;
⮚ Taxa Monitor Oficial: plata este în valoare de 30 de lei, fiind destinata publicarii rezolutiei de înfiintare a societatii;
⮚ Taxe de Registru si onorariu inclus pentru societatea cu un asociat/ 2 asociati / 3 asociati: nu depasesc suma de 500 de lei;
⮚ Taxa înregistrare la Registrul Comertului: aceasta nu depaseste valoare de 150 de lei si se achita odata cu depunerea documentelor pentru înfiintarea societatii;
⮚ Specimenul de semnatura si taxa de notar: Costurile pentru specimen pot varia în functie de Biroul Notarial ales de reprezentantul societatii si nu depaseste 100 de lei;
⮚ Alte taxe: taxe privind traducerile si legalizarile documentelor în cazul în care fondatorii sunt de alta nationalitate;
⮚ Taxa privind Certificatul de Constatator: taxa în valoare de 45 de lei.
Întregul proces de înfiintare SRL nu depaseste suma de 1200 de lei. Legat de taxele de înregistrare, acestea pot suferi variatii, în functie de oras. Taxele mentionate sunt cu titlu orientativ.
Aspecte de luat în calcul la înfiintarea unui SRL
Înainte de înfiintare firmei SRL, este esential sa te informezi cu privire la urmatoarele aspecte:
- 1.Denumirea societatii
Dupa ce ai luat hotarârea în ceea ce priveste domeniul în care vei activa, este timpul sa te gândesti la un nume reprezentativ pentru firma ta. Este ideal ca alegerea numelui sa te reprezinte si în acelasi timp sa fie un suflu nou care sa sugereze putere si încredere. Sfaturi în alegerea denumirii îti pot da familia, apropiatii sau chiar experti din acest domeniu:
Atunci când te vei prezenta la Oficiul National al Registrul Comertului (ONRC), este bine sa ai cel putin 3 variante pentru compania ta, deoarece înregistrarea se realizeaza la nivel national si exista posibilitatea ca denumirea aleasa sa nu fie disponibila.
Este de evitat cuvintele comune precum “company”, “grup”, “trans” etc. deoarece nu sunt elemente distinctive. Nu sunt elemente de diferentiere pentru o firma SRL urmatoarele:
- Articularea cuvintelor;
- Dublarea literelor;
- Utilizarea numerelor, prescurtarilor sau a semnelor de punctuatie;
- Folosirea simbolurilor: %, #, @ etc.;
- Utilizarea conjunctiilor sau e prepozitiilor.
În aceasta directie, se va completa o cerere de verificare disponibilitate si rezervare companie, pusa la dispozitie pe site-ul ONRC. Cererea trebuie completata cu cele 3 denumiri pentru firma, în ordinea preferintelor. Ele vor fi verificate de specialisti si în functie de rezultate, ti se va aduce la cunostinta disponibilitatea acestora.
- 2.Sediul companiei
Sediul social al companiei este adresa oficiala a acesteia si, totodata, punctul de întâlnire cu diverse institutii, parteneri sau clienti. Orice firma SRL trebuie sa detina un sediu social, chiar daca la adresa respectiva nu se realizeaza efectiv activitati economice.
Sediul poate fi reprezentat de:
⮚ Proprietatea personala: având ca document, contractul de vânzare-cumparare sau actul de mostenitor;
⮚ Spatiu închiriat: documentul fiind contractul de închiriere;
⮚ Un spatiu, detinut printr-un contract de comodat sau leasing imobiliar;
⮚ Cabinet de avocatura: cunoscut sub denumirea de “gazduire sediu social”, care are doua mari dezavantaje: implicarea unor costuri ridicate si numeroase limitari.
De asemenea, sediul social al firmei este stabilit având ca baza fie un contract de închiriere, fie un contract de comodat între firma si proprietar. Daca proprietarul spatiului este si reprezentantul companiei, tot este obligatoriu contractul de comodat între proprietar (ca persoana fizica) si companie.
- 3.Asociatii si administratorii companiei
Pentru înfiintarea firmei SRL pot fi înregistrati maxim 50 de asociati, al caror contributie la capitalul social (se ia în considerare aportul total si nu pentru fiecare asociat în parte) trebuie sa fie de minim 200 de lei. Partea din profit revenita fiecarui asociat va fi stabilita sub forma unui dividend, iar aportul asociatilor la capitalul social al companiei nu va fi supus dobânzilor.
Aceasta suma se depune într-un cont special, având ca titular firma în proces de înfiintare si este dovedita printr-o chitanta atasata dosarului de înfiintare a firmei SRL. Pentru a avea acces la capitalul social este necesara deschiderea unui cont bancar, în baza actului constitutiv.
Asociatii companiei aleg administratorul/administratorii, printr-un act constitutiv. Responsabilitatile principale ale administratorului sunt urmatoarele:
- Gestionarea într-o maniera eficienta a activitatilor economice potrivit obiectivului de activitate;
- Garantarea respectarii legislatiei în vigoare (Registre contabile, Registrul asociatilor pentru SRL, Registrul de evidenta fiscala, etc);
- Depunerea declaratiilor fiscale la institutiile competente;
- Distribuirea dividendelor catre asociati.
- 4.Actul constitutiv
- Cuprinde informatiile relevante despre firma;
- Precizeaza relatiile dintre administrator si asociati;
- Stabileste obiectul de activitate al firmei;
- Precizeaza capitalul social al societatii si totodata aportul fiecarui asociat;
- Descrie procedurile de lichidare/dizolvare a companiei.
Actul constitutiv reflecta ideea afacerii tale.
- 5. Obiectul de activitate si codul CAEN
Un SRL poate contine un singur cod CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala) principal, care reflecta activitatea de baza a firmei sau din care sunt rezultate cele mai mari venituri.
Codul CAEN al companiei este obligatoriu scris pe Certificatul de Înregistrare. Pe lânga acest cod, SRL-ul mai poate avea si coduri secundare, cu mentiunea de a fi consemnate în actul constitutiv al companiei. Lista codurilor CAEN se regaseste pe site-ul Registrului Comertului.
Este necesara autorizarea codurilor CAEN în vederea prestarii activitatilor vizate. Aceasta se realizeaza la înfiintarea societatii sau mai târziu, fiind posibila autorizarea în cele trei ipostaze:
- La sediul social: presupune ca activitatile firmei sa se desfasoare la sediu;
- La un punct de lucru: compania este autorizata sa desfasoare constant activitati la punctul de lucru;
- La terti: în acest caz, firma poate sa îsi desfasoare activitatea la sediile clientilor (spre exemplu, într-un spatiu co-working).
- 6.Dosarul pentru Registrul Comertului
Dosarul cu documentele necesare pentru înfiintarea unei firme SRL depus la Registrul Comertului, cuprinde urmatoarele elemente:
✔ Cerere de verificare disponibilitate si rezervare a firmei (în original) – act realizat înainte de înregistrarea efectiva a societatii;
✔ Cerere de înregistrare (în original) + informare GDPR;
✔ Actul Constitutiv (legalizat de un avocat);
✔ Actul verificarii disponibilitatii si rezervarii companiei (în original);
✔ Copie dupa Cartea de Identitate sau Pasaport al fondatorilor/administratorului/administratorilor;
✔ Contractul privind sediul social (contract de închiriere, contract de comodat, contract de leasing imobiliar);
✔ Acordul Asociatiei de proprietari în cazul în care sediul firmei se afla într-un bloc cu locuinte;
✔ Cazierul fiscal al fondatorilor/ administratorului / administratorilor si al asociatilor;
✔ Modelul de semnatura al administratorului/ administratorilor societatii;
✔ Vector fiscal catre ANAF;
✔ Chitanta care face dovada depunerii capitalului social si a altor taxe legale;
✔ Act doveditor pentru aportul fiecarui asociat la capitalul social;
✔ Declaratii pe propria raspundere a fondatorilor/administratorilor privind îndeplinirea criteriilor legale pentru detinerea acestei functii;
Dupa ce sunt depuse documentele la Registrul Comertului, are loc verificarea informatiilor si validarea acestora. Dupa aceasta etapa, Registrul Comertului îti elibereaza urmatoarele:
⮚ Certificatul de înregistrare a societatii;
⮚ Hotarârea Tribunalului Judecatoresc de pe lânga Oficiul National al Registrului Comertului;
Procesul de înfiintare a firmei SRL dureaza 3-4 zile si se încheie cu obtinerea acestor 3 certificate.
Dupa obtinerea documentelor privind înregistrarea firmei, este nevoie sa te ocupi de activitati precum:
- Crearea unei stampile: implica un cost de maxim 100 de lei în functie de numarul si calitatea acestora;
- Depunerea declaratiei privind înregistrarea fiscala la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF);
- Deschiderea unui cont bancar pentru tranzactiile cu partenerii externi, dar mai ales pentru achitarea taxelor, impozitelor si a contributiilor cuvenite bugetului de stat;
- Conceperea modelului de factura si chitante pentru societatea ta.
Surse de finantare în vederea înfiintarii unei firme SRL
Atunci când îti doresti sa înfiintezi propria companie este necesar gasirea unor surse de finantare potrivite nevoilor tale.
Cei mai multi antreprenori se simt descurajati si întâmpina probleme la acest capitol, dar sunt constienti de faptul ca, fara o finantare serioasa în spate, un business nu poate sa se dezvolte sanatos.
În prezent, cei care doresc sa înfiinteze o firma au la dispozitie mai multe surse de finantare, cele mai notabile fiind:
- Fonduri europene/nationale: cei care doresc sa-si initieze si sa îsi dezvolte propria afacere, pot apela programe de finantare. Fiecare program finantat cu ajutorul fondurilor europene sau fonduri guvernamentale este implementat în urma unor strategii de dezvoltare a cadrului economic din România. În cele mai multe cazuri, programele de finantare impun si o co-finantare din partea antreprenorilor, care poate fi cuprinsa între 50% si 90%;
- Fonduri proprii sau împrumutate de la familie/ apropiati: aceste fonduri ofera siguranta, independenta si flexibilitate si, din acest motiv, sunt cele mai des utilizate în cazul înfiintarii unei companii. În acest caz, nu este nevoie de prezentarea planului de afaceri în fata unor posibili parteneri externi si nici aprobarea acestora în ceea ce priveste adoptarea unor decizii importante.
- Credite pentru Persoane Juridice: sunt puse la dispozitie mai multe tipuri de credite pentru persoanele juridice în vederea finantarii nevoilor curente si a investitiilor. Antreprenorii pot solicita: linii de credit, credit rapid pentru investitii, descoperiri de card etc., pe termen mediu sau lung.
În situatia unei afaceri noi, este nevoie de un plan de afaceri realizat corespunzator, indiferent de banca sau creditul dorit. Pentru acordarea creditului, se iau în calcul urmatoarele aspecte: conditiile negociate, rata dobânzii aferente creditului si garantiile aduse. Avantajele creditelor solicitate pe firma sunt reprezentate de: valori mult mai mari ale creditului, o mai buna flexibilitate pe structura finantarii si o raspundere mai mica a fondatorilor deoarece debitul este pe firma.
- Credite pentru Persoane Fizice: exista credite de nevoi personale cu dobânda fixa sau variabila. În general, valoarea creditului poate varia între 500 si 20.000 de euro (fara sa fie oferite garantii) si cu un termen de rambursare între 1,5 si 5 ani. Avantajele acestor credite consta în: timpul mult mai scurt pentru aprobare si libertatea în folosire.
Concluzii
Rezumând cele exemplificate, putem spune ca procesul de înfiintare a unei firme SRL nu este unul complicat si nu implica costuri mari. Dar, trebuie specificat faptul ca, înfiintarea unei societati nu ofera o garantie în ceea ce priveste succesul. Înfiintarea este o conditie obligatorie, dar nu este suficienta pentru ca tu sa poti deveni un antreprenor de succes.
Trebuie sa tii cont ca odata înfiintata firma, vei avea multe lucruri de rezolvat în privinta: actelor, autorizarilor, raportarilor si chiar controalelor. Avizele si autorizatiile sunt variate în functie de obiectul de activitate si trebuie cerute de la institutiile corespunzatoare din domeniul de activitate al firmei. Pentru a functiona legal, aceste autorizatii nu trebuie sa lipseasca. Asadar, acestea sunt principalele aspectele ce trebuie luate în considerare pentru înfiintarea unei firme SRL, în 2020.